Til forsiden

Aftagelig og justerbar DMJK kobling

Denne side bruger frames.

Det ville være dejligt

hvis man kunne købe en DMJK kobling til NEM-koblingsholderen
Men det har jeg endnu ikke hørt om

Hvis man selv kunne lave en DMJK kobling til NEM-koblingsholderen

Og det kan man måske godt.

Så kunne man nemt skifte kobling på industrimateriel og man kunne lave NEM-koblingsholder på egne vogne, således at de også kunne bruges på flere anlæg. Man skulle i begge tilfælde sikre den rette fjederkraft i pufferne, 15 KOhm modstanden på hjulene og sikre, at koblingsholderen ikke kan bevæges.

Men jeg ville være lidt nervøs for holdbarheden, da NEM-koblingsholderen sidder 13 mm over skinneoverkant (NEM362) mod DMJK koblingens 23 mm. Dette kan give et kraftigt bræk i NEM-koblingsholderen, som den måske ikke er konstrueret til. Rent bortset fra DMJK standard C08, der tilsiger, at bøjle og krog skal ligge i samme plan som pufferne.

Så kraftigt inspireret af en færgevogn med fjernbetjent kobling og dennes udformning af koblingen er jeg efter mange tegninger og forsøg endt med en koblingsholder, hvor bøjle og krog i lighed med NEM-koblingen kan tages af og på, og som noget væsentligt kan justeres til den aktuelle vogn.

Jeg har samtidig lavet holderen helt uden lodning bortset fra selve krogen og så den kan skrues i vognbunden til gavn for vogne af plastik eller andet støbemateriale som resin.
Men den kan også loddes eller limes til vangerne, og monteringshullerne kan så bruges til at fastgøre undervognen til vognkassen.

Samtidig har den et anlæg til pufferfjeder, hvis det er ønsket.

Både koblingsholder og trækkrog/løftestang kan laves og lægges på lager, da disse er rene standardvarer. Men koblingsbøjlen må laves til den enkelte vogn, da bredden mellem pufferpladerne kan variere fra vogn til vogn.
Det drejer sig blot om at bukke pianotråden passende til vognen. Den stang, som bøjlen fastgøres i, kan stadig laves som lagervare.

Koblingsholderen

Denne laves af en ½ mm messingplade 22 x 44 mm, som saves til og hvor diverse flige bukkes op til at bære bøjle og krog. Se foto før og efter bukning.

Hvis anlægget til pufferfjeder ikke skal bruges, kan det udelades, og hvis du bare skal skrue i vognbund eller afstanden mellem vangerne er mindre end 44 mm, gøres den bare smallere. Men de 4 monteringshuller bør bevares omend placering kan ændres.

I DMJK standard C08 side 2 er angivet for koblingskrogen, at afstand fra ophæng til krogens indhak kan være 35-40 mm. Dette definerer indirekte koblingsholderens placering i forhold til pufferplanken. En normal kurvepuffer er 615 mm lang og en cylinderpuffer er 620 mm, hvilket i spor 0 giver 13,7 mm. Samtidig angiver standard C08 6,0 mm fra bøjle til krogens indhak for de fleste vogne. Ialt afrundet 20 mm fra pufferplanke til krogens indhak.

Jeg har i min koblingsholder regnet med de 35 mm og ikke 40 mm som standardplacering, hvilket giver 15 mm som angivet på tegningen. Men du kan uden problemer anvende de 40 mm og dermed 20 mm bag pufferplanken. Blot kræver det lidt ekstra længde på koblingskrogen. Målet herfor er angivet på tegningen.

Den udsavede koblingsholder før bukning
Den udsavede koblingsholder før bukning

Den udsavede koblingsholder efter bukning
Den udsavede koblingsholder efter bukning

Koblingskrogen og løftestangen

Disse laves i henhold til standard C08.

Standarden indeholder et forslag til længder og vinkler på bukningerne. Jeg har en anelse anderledes udformning, som kan ses på tegningen. Bemærk målet på det vandrette stykke under pufferplanken, som afhænger af koblingsholderens placering. Brug et stykke på tråd på 110 mm længde.

I stedet for det normale U-profil til holder anvendes et 2 mm messingrør 10 mm lang. Midt på dette rør limes/loddes et 3 mm messingrør 6 mm lang. Efter indsætning i koblingsholderen sikres det store rørs fastholdelse i sideretningen.

Træk i krogen optages i koblingsholderen, mens tryk optages af et lille stykke ½ mm messing 14,5 x 6 mm, der sidder mellem krogrøret og bagenden af koblingsholderen, og holdes på plads af røret til koblingsbøjlen. Denne plade bøjes lidt, således at den støder næsten op til bøjlerøret og dermed ikke ”smutter” ud af bagenden af koblingsholderen.

Alle delene til koblingen
Alle delene til koblingen

Koblingsbøjlen

Laves af et stykke 0,8 mm pianotråd 160 mm lang. Start med at bukke på midten til afstanden mellem pufferpladerne. Herefter bukkes som vist på tegningen.

Bøjlen monteres i en 4 mm messingstang og kan enten skrues eller loddes fast. Jeg foretrækker skruer, da det giver øget mulighed for justering. I enderne er stangen 3 mm passende til hullerne i koblingsholderen, og for at kunne indsætte den i holderen, er de 3 mm i den ene ende 1 mm lang og i den anden 2,5 mm.

Til at fastholde stangen i holderen anvendes et lille stykke ½ mm kobber eller messingtråd. Ved demontering fjernes denne tråd.

Stangen laver jeg af messingrør på 2, 3 og 4 mm, der er limet sammen. Det er tilstrækkeligt til at få et solidt gevind.

Bøjlens højde justeres ved at bukke de 2 flige på holderen under bøjlen. Disse flige sikrer samtidig tilstrækkelig styrke til at vognen kan løftes i bøjlen ved f.eks. en afsporing.
Bøjlen fastholdes i højden af en lille stump ½ mm pianotråd, som støtter ned mod bagenden af holderen.

Fjernbetjent kobling

Da min inspiration kom fra færgevognen, kan denne kobling selvfølgelig også fjernbetjenes.

Udelad koblingskrogen og udskift den lille stump pianotråd på bøjlerøret med en forbindelse til servoen.

Tegninger

Tegning af koblingsholder Tegning af koblingskrog og bøjle
Hent en printvenlig tegning her.

Den samlede kobling

Koblingen set ovenfra
Koblingen set ovenfra

Koblingen set nedefra
Koblingen set nedefra

Retur til byggetips
Denne side er sidst rettet 07-11-2017