Lenz kontrolenhed LZV200, LZV100 og LZ100
Kodning af Lenz kontrolenheden er normalt ikke det, som direkte udføres mange gange.Det som man typisk tænker på, er ved opsætningen, hvor spændingen på sporet skal fastlægges og hvor der skal tages stilling til, hvorledes der skal afbrydes, når der sker en kortslutning. Disse opsætninger er beskrevet i Lenz vejledningen.
Dog er det relevant at se på, hvor mange F-funktioner, der udsendes konstant. Se nedenfor.
Men også andre dele af kontrolenheden er interessante, da de er en del af driften af anlægget, og påvirker dekoderne. Samtidig skal man huske selv at overføre definitioner mellem kontrolenheder, hvis man har flere f.eks. en særlig kontrolenhed til programmering eller lokomotivet flyttes mellem flere anlæg.
Disse definitioner er
- Definition af en dekoders antal køretrin
- Definition af forspandskørsel
- Definition af multi-traktion (multi-unit/Mehrfachtraction)
- Definition af, hvilke F-funktioner, der er moment-funktioner
Nedenstående beskrivelser går ud fra, at de udføres fra en af følgende
- LH100 version 3.6 tilsluttet en LZV100 version 3.6
- LH101 version 2.0 tilsluttet en LZV100 version 3.6
- LH101 version 2.0 tilsluttet en LZV200 version 3.8
Visning af versionsnumre på kontrolenhed og håndkontrol
Forskellige versioner af software i kontrolenhed og håndkontrol kan have forskellige funktioner. Men det er i mange tilfælde muligt at have forskellige versioner på de forskellige apparater uden andre problemer end de forskellige funktioner.Det kan derfor være interessant at kende versionsnumrene, og måske skrive dem på enheden.
Enhed | LH101 | LH100 |
---|---|---|
Kontrolenhedens versionsnr |
|
Tryk F 9 8 |
Håndkontrollens versionsnr |
|
Tryk F 9 9 |
Udsendelse af information til dekoderne
Kontrolenheden vil i normal drift konstant udsende information til alle de dekodere, som kontrolenheden kender, således at dekoderne kan gøre det, de skal gøre. Dette kan være at køre og/eller tænde for en F-funktion (F0-F28). Det er dog ikke alle F-funktioner, der udsendes konstant. Læs mere herom nedenfor.Herudover er der kodning af dekodere på programmeringsspor eller hovedspor, men dette vil jeg ikke beskrive her.
Kontrolenheden ved ikke, hvilke dekodere, der faktisk står på anlægget. Og kontrolenheden kan ikke selv finde ud af det, også selv om Railcom er slået til.
Dette betyder, at den sender 'i blinde' til alle dekodere, den kender. Og en dekoder bliver 'kendt', når den bliver kaldt op på f.eks. en håndkontrol, OG der sendes en kommando til den som f.eks. kør eller tænd en F-funktion. Hvis der ikke sendes en kommando, bliver dekoderen ikke 'kendt'.
Men er dekoderen først kendt, vil kontrolenheden til evig tid (eller indtil dekoderen slettes) sende information til dekoderen.
Til at holde styr på de kendte dekodere, har kontrolenheden en 'stak'. Dvs. en liste over kendte dekodere og de nødvendige informationer.
Stakkens størrelse er på en LZV200 250 lokomotiver. På en LZV100 har jeg set et tal på 100, men jeg har ikke afprøvet dette. Hvis stakken er fuld, må du slette i stakken for at tilføje nye. Læs mere herom nedenfor.
LH101 | LH100 |
---|---|
|
|
Definition af antal F-funktioner, der udsendes
Når der trykkes på en F-funktion (en af nummertasterne på en håndkontrol), sendes information til den pågældende dekoder herom. Herefter gentages denne information til dekoderen ikke, med mindre kontrolenheden er defineret til at gøre det.En kontrolenhed LZ100/LZV100 version 3.6 eller LZV200 version 3.8 vil som standard gentage funktionerne 0-8 hele tiden. Og huske deres stilling (tændt/slukket) også ved afbrydelse af 230V.
Jo flere funktioner, jo længere tid tager det at udsende informationerne. Derfor vil der gå længere tid mellem informationer til hver enkelt dekoder. Så viser det sig at blive et problem, kan antallet af funktioner nedsættes. Men måske skal der ryddes op i kontrolenhedens stak først. Læs mere herom nedenfor.
På mit anlæg har jeg prøvet at definere 27 lokomotiver i stakken og udsende alle funktioner (0-28) hele tiden, og jeg har intet problem. Formentlig udsender kontrolenheden kun de funktioner, der faktisk anvendes. På andre anlæg er der måske flere lokomotiver i stakken, men de anvender næppe ret mange funktioner hver for sig.
Bemærk også, at hvis funktionen ikke udsendes hele tiden, og et lokomotiv undervejs mister forbindelsen til skinnerne, vil funktionen blive slukket i dekoderen
på samme måde som hvis 230V slukkes for kontrolenheden. Desværre står funktionen stadig i LH100 som tændt!
Anvendelse af funktionsnumre over det definerede (standard 8), bør derfor ikke ske med funktioner, der er væsentlige for kørslen.
LH101 | LH100 |
---|---|
|
|
Definition af en dekoders antal køretrin
Dekodere kan normalt stilles til enten at bruge 14 eller 27 køretrin, eller bruge 28 eller 128 køretrin. Det står i CV29.Kontrolenheden skal vide, hvad dekoderen er stillet til for at kunne udsende de korrekte kommandoer. For dekoderadresser 100-9999, kan kun 28/128 bruges.
LZV200 kan kun anvende 28/128 køretrin, og alle dekodere tilsluttet LZV200 skal derfor stilles til 28 eller 128 køretrin.
Stilles det forkert, kan f.eks. lyset eller andet fungere underligt og køreegenskaber kan være mærkværdige.
Dekoderens definition kan aflæses i CV29 på programmeringssporet eller på hovedsporet fra en LH101 tilsluttet en LZV200.
Husk, at kontrolenhed og dekoder skal have samme værdisystem.
- 14 i dekoder fordrer 14 i kontrolenhed.
- 28 i dekoder fordrer enten 28 eller 128 i kontrolenhed.
Hvis du har flere kontrolenheder, skal du sørge for at definere disse kontrolenheder korrekt. Husk dette specielt, hvis du flytter lokomotivet til et andet anlæg.
Jeg vil foreslå altid at anvende 28 køretrin.
Kontrolenhed | LH101 | LH100 |
---|---|---|
LZV100 |
|
|
LZV200 |
|
|
Definition af forspandskørsel
LH101 | LH100 |
---|---|
|
|
Nu er lokomotiverne koblet sammen og kan styres af alle håndkontroller. Kontrolenheden sender kørekommandoer ud til begge dekodere.
F-kommandoer sendes kun ud til det nummer, der vises.
Det er kontrolenheden, der styrer denne forspandskørsel og derfor kan dekodere med forskellig antal køretrin godt anvendes, da kontrolenheden omregner mellem 28 og 128.
Ved visning af dekoderen i kontrolenhedens stak, vises et D for begge dekodere.
Kontrolenheden udsender kørekommandoerne til begge dekodere. Heri ligger en ganske lille tidsforskel. Hvis det er et problem, kan dekoderne samles i
en multi-unit. Se nedenfor.
Der skrives intet i dekoderne. Det er derfor ikke nødvendigt at dekoderne faktisk er sat på anlægget. For LH101 skal de blot være kendte i LH101 stakken.
Har du mere end en kontrolenhed, skal du definere forspandskørslen i alle de kontrolenheder, hvor du har behovet.
LH101 | LH100 |
---|---|
|
|
Definition af multi-traktion MTR (multi-unit/Mehrfachtraction)
Hvis du vil koble flere end 2 lokomotiver sammen, skal du bruge multi-unit. Men også hvis du vil koble 2 lokomotiver sammen kan det være praktisk, fordi de så styres uden tidsforskel.En multi-unit (MU) har sin egen 'dekoder-adresse'. Dvs. ikke et nummer på en aktuel dekoder, men et nummer oprettet til lejligheden. Dette nummer skal være fra 1 til 99 (2 cifre).
Når MUen oprettes, vælges dette nummer, og efterfølgende vælges, hvilke dekodere, der skal indgå i MUen. I hver af disse dekodere skrives MU-nummeret i CV19, og dekoderen vil ikke længere 'adlyde' køre- og retningskommandoer på sit eget nummer. Når der skal køres, kan på håndkontrollen vælges enten MU-nummeret eller af de dekodere, der indgår i MUen. Kontrolenheden sørger så for, at kørekommandoerne udsendes på MU-nummeret og ikke på det enkelte dekodernummer. På denne måde opfattes kørekommandoerne ens på alle dekoderne i MUen. Har du valgt et dekodernummer, kan du herved forledes til at tro, at dekoderen reagerer på dette nummer.
Det er et krav, at deres køretrin er sat til 28, og for LH101 at dekoderne er kendte i LH101 stakken. Herudover skal du have betjent dem og deres kørehastighed skal være 0.
Da en LH101 kun kan indeholde 8 dekoderadresser i sin stak, begrænser dette det antal lokomotiver, der kan indgå. Måske kun et problem på amerikaneranlæg.
Kontrolenheden anvender PoM programmering på hovedsporet for at skrive CV19, og det er derfor bydende nødvendigt, at dekoderen/lokomotivet er sat på sporet. Ellers vil dekoderen ikke vide at skulle reagere på MU-nummeret.
Dette gælder selvfølgelig også ved nedlæggelse af MUen. Hvis MU-nummeret ikke bliver slettet i CV19, vil dekoderen stadig kun 'adlyde' MU-nummeret.
Men husk på, at PoM programmering kun kan sende definitioner til en dekoder. Den kan ikke kontrollere, om det faktisk lykkes at opdatere dekoderen.
Har du flere kontrolenheder, skal du være opmærksom på at en dekoder kan have CV19 sat til et MU-nummer uden at indgå i en MU på den aktuelle kontrolenhed.
I kontrolenhedens stak vises en MU som et stort M, mens de enkelte dekodere vises med et lille m.
Der kan være gamle dekodere eller kontrolenheder, der ikke kan programmere med PoM, og andre, der ikke kan kodes med CV19. Disse kan ikke indgå i en MU.
LH101 | LH100 |
---|---|
|
|
Det er ikke muligt at oprette et MU-nummer, der allerede findes i kontrolenhedens stak og ikke allerede er en MU. Dette vises med fejlkode 26. Men det er muligt ved direkte programmering af CV19 i de enkelte dekodere at 'fuskeoprette' en MU. Det bliver dog aldrig en rigtig MU, hvor kontrolenheden kan styre kommandoerne. Det er sågar muligt i en dekoder at skrive nummeret på en anden dekoder i CV19, således at de styres sammen. Men lad være. Og kontroller en gang i mellem, om der er uønskede MUer ved at blade kontrolenhedens stak igennem.
Når du nu vælger et af lokomotiverne i MTRen, vil dette blive vist med et m (lille m). Vælger du MTR-nummeret, vises dette med MTR (stort MTR).
Men uanset om du vælger MTR-nummeret eller et af lokomotiverne, vil du styre alle lokomotiverne i MTRen.
Det er ikke muligt at anvende F-taster på MTR-nummeret. Det skal gøres på de enkelte lokomotiver. Anvender du f.eks. fløjtelyd, er det nok bedst at styre det forreste lokomotiv. Motorlyd skal sættes på for hver enkelt lokomotiv.
LH101 | LH100 |
---|---|
|
|
LH101 | LH100 |
---|---|
|
|
Definition af, hvilke F-funktioner, der er moment-funktioner
Som beskrevet ovenfor, sender kontrolenheden hele tiden information om F-tasterne til de dekodere, der er defineret i kontrolenhedens stak.Når du så trykker på en F-tast på håndkontrollen, sender håndkontrollen information til kontrolenheden om, at F-tasten er trykket ned. Og bliver ved med det, lige indtil du slipper tasten igen.
Normalt vil kontrolenheden opfatte disse mange informationer som et enkelt tryk. Og skifte status for F-funktionen fra slukket til tændt eller omvendt. Så næste gang håndkontrollen sender information om en nedtrykket knap, vil kontrolenheden skifte status igen. På denne måde vil du opfatte et tryk på en knap som et skift i F-funktionen.
Men du kan definere, at kontrolenheden skal opfatte en nedtrykket F-funktion på håndkontrollen som om, at F-funktionen skal være tændt og når knappen slippes skifte F-funktionen tilbage til slukket. Dette kan du f.eks. bruge til en afkoblingsfunktion eller til lokomotivets tudehorn. Dette kaldes moment-drift.
Definitionen gemmes i kontrolenheden og ikke i dekoderen. Har du flere kontrolenheder, kan der derfor være forskel på virkemåden. Og flytter du lokomotivet til et andet anlæg, vil der også være forskel.
Anvender du smartphone som håndkontrol eller kørekontrol på PC, vil moment-funktionen måske ikke fungere. Dette gælder i hvert fald anvendelse via Rocrail.
LH101 | LH100 |
---|---|
|
|
Sletning af dekodere fra kontrolenhedens stak
Det kan blive nødvendigt at rydde op i kontrolenhedens stak, f.eks. hvis den er fyldt eller bare som almindelig oprydning.Det er dog ikke muligt at slette dekodere, som indgår i en forspandskørsel eller en multi-unit. Selve multi-unitten (den markeret med store M) står også i stakken selv om den jo ikke er en rigtig fysisk dekoder. Og den kan heller ikke slettes direkte.
Sletning af forspandskørsel og multi-unit skal foregå som beskrevet ovenfor.
LH101 | LH100 |
---|---|
|
Selve sletningen er beskyttet sådan at forstå, at du først skal give tilladelse hertil. Dette gøres således:
Nu er du klar til at gennemgå stakken og slette de relevante. Du kan blade igennem stakken således:
Nu skal du bare fjerne tilladelsen igen. Gør som ovenfor, men afslut med at der står CL AUS (engelsk CL OFF). |
Fejlmeldinger på håndkontrollen
Fejlmeldinger på håndkontrollen kan dreje sig om problemer i kontrolenheden. Specielt fejlkode 97 kan fortælle, at batteriet i kontrolenheden skal udskiftes.Batteriet er af typen lithium CR2450. På LZV100 med loddeflige. På LZV200 uden loddeflige.
Men selv om dokumentationen af kontrolenheden beskriver, at al information slettes, skal der alligevel foretages en total sletning (reset) af kontrolenheden som beskrevet nedenfor efter udskiftningen af batteriet.
Total sletning af alle definitioner i kontrolenheden
Ovenfor er beskrevet, hvorledes definitioner kan indlægges og fjernes i kontrolenheden.Hvis der er problemer, som ikke kan løses ved hjælp af ovenstående, kan du slette al definition i kontrolenheden. Og du bliver så nødt til at starte forfra med at indlægge definitionerne som køretrin, forspandskørsel, multi-unit og moment-funktioner. Du skal også sætte spænding og opførsel ved kortslutning. Så pas på.
Men denne sidste udvej er ret nem at udføre på håndkontrollen (ingen forskel på forskellige typer):
- Vælg dekoder nummer 0
- Sørg for at hastighed er sat til 0
- Tryk på 4 knappen 20 gange. På en LZ100 skal der trykkes 25 gange, og der kan efter tryk 20 komme en kort strømafbrydelse af anlægget.
- Sluk kontrolenheden og tænd den igen
- Så er kontrolenheden 'nulstillet' og stakken er slettet. Så kan du begynde at indlægge definitioner igen.
Nyheder i LZV200 i forhold til LZV100
Jeg har prøvet at lave en liste over nyhederne i LZV200 version 3.8 i forhold til LZV100 version 3.6.Listen omfatter de punkter, jeg har fundet var interessante for mig, og er ikke ment som en uddybende liste. Andre kan have andre prioriteringer.
- Der er nu PC-adgang direkte i LZV200. Denne er magen til den gamle LI-USB, men desværre er der ikke samtidig kommet LAN-adgang.
LAN-adgang kræver stadig LI_ETH, som nu er den eneste PC-adgang, som Lenz forhandler.
Anvender XPressnet adresse 0, som hidtil ikke har kunnet anvendes. Så stadig 31 adresser til rådighed til håndkontroller. - Det er muligt at indstille maksimalstrøm lavere end 5 ampere. Måske ikke så interessant for os, med mindre vores ledninger er ”for tynde”. Bemærk dog, at Lenz angiver 4,3 ampere som maksimum varig belastning, når volt-udgangen er sat til 16 volt. Se i øvrigt NEM 604 om dimension af ledninger.
- Der er Railcom modtager og tilsvarende i den nye booster LV103, der sender Railcom information til LZV200.
Dette kan bruges i LH101 version 2.00 til at læse CV. Så er det ikke mere send-og-håb ved kodning på hovedsporet.
Herudover kan f.eks. PC-programmer vise hastighed under kørsel. Jeg har dog endnu ikke set det indført nogen steder. - Antal køretrin kan nu kun sættes til 28/128, 14/27 er udgået, så hvis du bruger dette, har du et problem. Der findes gamle dekodere, som kun kan anvende 14/27.
- Antal adresser for magnetartikler og lignende er hævet fra 1024 til 2048
- Der er indbygget et ur, som kan stilles og vises på LH101. Hvis LZV200 slukkes, gemmes den seneste tid, som starter automatisk, når den tændes igen, hvis uret gik ved slukning.
- Kan opdateres uden at skulle indsendes til Lenz. Men det kræver en USB-nøgle fra Lenz og kan ikke hentes fra internet-tet. Dette gælder selvsagt kun for softwareopdateringer, ikke hardware. Og dermed kan f.eks. LAN-adgang ikke indføres, men kræver LI-ETH.
Denne side er sidst rettet 18-12-2019