Til forsiden

Sporanlæg

Denne side bruger frames. Den oprindelige sporplan. Remise og sporene hertil mangler

Sporplanen

Min sporplan er oprindelig dikteret af det lille lokale på 250x355 cm. Samtidig skulle lokalet anvendes som gæsteværelse, så den ene side af lokalet skulle opbygges over en seng, mens der ikke skulle være bane i den anden side, idet denne side skulle anvendes til opbevaringsmøbler.

Undervejs i projektet blev det muligt at lave et gæsteværelse et andet sted i huset, og senge-pladsen kunne derfor anvendes til opbevaring. Dette gav mulighed for at lave bane på begge sider, idet der er dør i den ene ende og vindue i den anden. Det blev samtidig muligt at lave skrivebordsarbejdsplads med PC under den nye del.

Det krævede dog broer i begge ender, som kan fjernes eller slås op eller ned.

Resultatet blev en bane med 100 cm radius i kurver og sporskifter med hældning 1:4,25. Væsentlig mindre end i danske klubber, men dog større radius end NEM-normernes minimum. Der har da heller ikke været problemer med hverken Heljans MY eller Lenz' lokomotiver.
Samtidig har det været nødvendigt med skrappe stigninger, idet det blev nødvendigt med skjult spor under den store station. Forsøg viste, at det var muligt med 40 promilles stigning, men heller ikke meget mere. Og så ligger de endda i en 1 m kurve.

Alt spor og sporskifter er hjemmebygget, idet jeg var så heldig at have 2,5 mm skinnestrenge liggende og at få foræret tilstrækkelig med skinnesøm af den type, som klubberne anskaffede i starten af 1960'erne. Sømmene er bløde og hovederne for store, men det blev klaret dels med forboring, dels ved at bide halvdelen af hovederne af.

Drejeskiver skulle oprindelig også være hjemmebyggede, men dette opgav jeg og købte i stedet 2 Heljan HO-drejeskiver, hvor jeg så har udskiftet broen. Sporplanen er dog aldrig omtegnet, ligesom sporene til remise og opstillingsspor mangler.

Forbillede

Banens forbillede, når der ses på bygninger og landskab, er OKMJ Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane.
De 2 stationer på mit anlæg er derfor Martofte som den store station og Seden som den lille. Sporplanen kan ikke passe med virkeligheden, men knytter sig til mit behov for antal spor og sporlængden. Desuden er jeg mere tekniker end landskabsbygger, så derfor er der stadig ikke landskab, men kun startet på stationsbygning og perronforkanter (september 2011).

Retur til forsiden
Denne side er sidst rettet 22-01-2012